Test: Kia Stonic – Hravá a ambiciózna

O stále narastajúcej popularite crossoverov, resp. SUV veľa písať netreba. Skrátka, kto nemá vo svojom portfóliu takýto typ vozidla, akoby ani neexistoval. Takmer domáca automobilka Kia má v ponuke hneď niekoľko modelov v najžiadanejšej kategórii. Veľké SUV Kia Sorento, ďalej populárny „domáci“ Kia Sportage, hybridný model Kia Niro, či originál menom Kia Soul. Keďže ale crossoverov nie je nikdy dosť, do ponuky aktuálne pribudla horúca novinka. Ide zároveň aj o vstupnú bránu do sveta vyvýšených modelov Kia, ktorým je nový model Kia Stonic. V rámci našej spolupráce s čadčianskym autorizovaným zastúpením značky Kia, sme mali možnosť preveriť túto horúcu novinku medzi prvými na domácej pôde. Nový model Kia Stonic s atmosférickým zážihovým motorom 1,4 D-CVVT, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Platinum, nám na test zapožičala spoločnosť Kia Čadca – Doprava a služby K & T, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.

 

Automobilový trh si priam „zamiloval“ vozidlá s vyššou stavbou karosérie. Najväčší boom zaznamenávajú kompaktné mestské „esuvečka“. Inými slovami, crossovery segmentu B, získavajú čoraz väčšiu popularitu. A to na úkor klasických kompaktov, ako aj rodinne zameraných MPV. Presne na tento trend reaguje Kia Stonic. Nový model zaznamenal oficiálnu svetovú premiéru len prednedávnom, v rámci medzinárodného autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom. Mimochodom, názov Stonic vznikol spojením dvoch slov z hudobnej stupnice, konkrétne Speedy a Tonic.  Hravá je aj táto novinka. Samotný výrobca o modeli Stonic hovorí ako o vozidle s najširšou možnosťou personalizácie z celého súčasného modelového portfólia značky Kia. K dispozícii je napr. 9 farieb laku karosérií a spolu až 20 rôznych variácií jej farebného prevedenia, vrátane dvojfarebných verzií s odlišne lakovanou strechou. Technický základ si novinka požičala z najnovšej generácie kompaktného modelu Kia Rio. Stonic je určený prevažne do mestskej džungle. V nej si bez problémov vystačí „len“ s pohonom predných kolies. So „štvorkolkou“ sa rovnako, ako je tomu i pri mnohých konkurentoch, v tomto prípade vôbec nepočíta. Jednoduchší technický základ bez pohonu 4x4 má aj svoju výhodu. Tú predstavuje bezpochyby určite zaujímavejšia nadobúdacia cena. Na našom trhu je Stonic k dispozícii v troch tradičných výbavových stupňoch. Silnou zbraňou je rozumne vyskladaná motorová paleta. Svojho favorita si tu nájdu všetci. Zástancovia moderných prepĺňaných verzií v štýle downsizingu, ako aj konzervatívnejší priaznivci konštrukčne jednoduchších atmosférických motorizácií. Základ modelového radu predstavuje zážihová atmosférická motorizácia 1,2 D-CVVT s výkonom 84 koní, dostupná s 5 st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou alternatívou je následne práve nami testovaná motorizácia 1,4  D-CVVT o výkone rovných 100 koní. Táto sa už kombinuje so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonovou špičkou celého modelového radu je nateraz prepĺňaný zážihový motor 1,0 T-GDi s výkonom 120 koní, kombinovaný rovnako so 6-st. manuálnou prevodovkou. V palete motorizácií si svoje miesto našla aj vznetová verzia. Tú reprezentuje známy turbodiesel 1,6 CRDi s výkonom 110 koní, kombinovaný so 6-st. manuálnou prevodovkou. Mimochodom, v blízkej budúcnosti do ponuky modelového radu Stonic pribudnú tiež verzie s komfortnou automatickou prevodovkou.

Čo možno teda v praxi očakávať od nového modelu Kia Stonic?

 

Vzhľad a rozmery – Módna vlna

 

Dizajn je dnes jeden z najhlavnejších atribútov, ktorý predáva nové automobily. Testovaná Kia Stonic má v tomto smere rozhodne čo ponúknuť. Novinka má v porovnaní s ostatnou aktuálnou paletou modelov Kia o niečo viac zvýraznené detaily. Aj napriek tomu je už na prvý pohľad jasné, že ide o model značky Kia. Typickým dizajnovým prvkom najstaršej kórejskej automobilky je tzv. tigrí nos, teda originálne tvarovaná maska chladiča. V prípade modelu Stonic pôsobí tento prvok výrazne dynamickejšie a „ostrejšie“. Zaujímavosťou je jej kompletná výplň bez prieduchov na vzduch. Vzduch sa k chladiacej sústave vozidla dostáva výhradne prostredníctvom výrazného otvoru v spodnej časti nárazníka. Do toho istého nárazníka sú veľmi zaujímavo zapracované panely s miniatúrnymi hmlovkami. Dynamiku zvýrazňujú v neposlednom rade tiež energicky pôsobiace predné svetlomety s efektným denným LED svietením. Typickým prvkom crossoverov je ochranné oplastovanie karosérie. V prípade modelu Stonic dizajnéri tento neodmysliteľný prvok zapracovali nielen funkčne, ale aj vkusne a zaujímavo. Za zmienku stoja v neposlednom rade svalnaté blatníky, ktoré dodávajú vozidlu správny SUV charakter. Zadnej časti dominuje masívny zadný nárazník v dvojfarebnom prevedení, ako aj koncové svetlá s efektnou grafikou. Ako celok sa dizajn modelu Kia Stonic jednoznačne vydaril. Vozidlo pôsobí nielen pestro, ale zároveň i moderne a nadčasovo. Z hľadiska vonkajších rozmerov sme atraktívnu novinku porovnali so súrodeneckým modelom Kia Rio. Nová Kia Stonic meria 4140 mm (+75 mm v porovnaní s modelom Rio), šírka vozidla dosahuje 1760 mm (+35 mm), výška atakuje 1520 mm (+ 70 mm) a rázvor náprav má identickú hodnotu 2580 mm. Novinka nesklamala ani po praktickej stránke. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní postačujúcu kapacitu na úrovni 332 litrov. Kia myslí okrem toho aj na praktickú stránku veci. Podlahu kufra je možne polohovať v dvoch rovinách. Dosiahnuť sa tak dá optimálne rovná podlaha v konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje hodnotu 1135 litrov. S praktických detailov spomeňme tiež možnosť zafixovania medzipodlahy o krycie plato, ako aj dostupnosť dojazdovej náhradnej pneumatiky pod dvojitou podlahou. Posledný parameter, ktorý určite stoji za zmienku, je údaj o svetlej výške vozidla. Nová Kia Stonic disponuje solídnou minimálnou svetlosťou na úrovni 165 mm až 183 mm. Táto hodnota sa mení v závislosti od zvoleného priemeru kolies.

 

Interiér a výbava – Zacielené na funkčnosť

 

Interiér modelu Kia Stonic na rozdiel od exteriéru podstatne viac pripomína model Rio. Túto inšpiráciu hodnotíme ako veľké pozitívum. Inými slovami platí, že kabíne novinky dominuje racionalita a funkčnosť. Kia sa v tomto smere prakticky vyrovnáva konkurentom s „nemeckým pasom“. V interiéri sa vodič udomácni a zaorientuje naozaj veľmi rýchlo. Všetky ovládacie prvky sa nachádzajú presne v tých miestach, kde sú podvedome očakávané. Výhrady nemáme ani k voľbe materiálov, ako aj ich precíznemu dielenskému opracovaniu. Benefitom vozidiel v tejto kategórii je vyšší posed za volantom, vďaka ktorému získava vodič zároveň i lepší prehľad o dianí v cestnej premávke. Stonic ponúka pohodlné sedadlá s náznakom bočného vedenia a dostatočne dlhým sedákom. Optimálnu pozíciu za volantom by si tu mal nájsť vodič každej postavy. Priam geniálne je navrhnutý prepracovaný odkladací priestor s dvojitou poličkou na stredovej konzole. Do vrchnej časti, ako aj spodnej časti sa ideálne zmestí smartfón väčších rozmerov. Prehľadne je tradične spracovaný prístrojový panel s kombináciou analógových ukazovateľov a centrálneho displeja uprostred. Dominantou palubnej dosky bolo v našom prípade multimediálne rozhranie s navigáciou a 7 palcovým dotykovým displejom. Najdôležitejšie funkcie, vrátane hlasitosti autorádia, je okrem volantu možné ovládať aj prostredníctvom klasických otočných ovládačov, resp. hardwarových tlačidiel. Palec hore si zaslúži logicky usporiadaný modul ovládania klimatizácie. V realite aj preto infotaiment odvádza pozornosť len minimálne. Vodič v tomto prípade preto nemá potrebu často „ťukať“ do displeja, čo v princípe veľmi kvitujeme. Očakávania naplnili aj priestorové pomery v druhom rade. V modeli Kia Stonic sa vzadu bez problémov a komfortne odvezú dvaja dospelí, prípade tri deti, resp. traja dospelí menšieho vzrastu. Dostatočnú priestorovú rezervu je cítiť predovšetkým v priestore pre hlavy. Dôvod sťažovať sa nebol ani v prípade výbavy testovaného modelu. Náš Stonic v najvyššej výbave Platinum disponoval prakticky všetkým, čo je pre danú triedu vozidiel výbavovým štandardom. K tomu treba pripočítať niektoré nadštandardné prvky, ako je vyhrievanie predných sedadiel a volantu, parkovacia kamera, bezkľúčový prístup a štartovanie, automatická klimatizácia a mnoho iného. V prípadnej opcii je na želanie k dispozícii aj balík moderných jazdných asistentov.

 

Jazda – prekvapivo suverénny

 

Samozrejme, aj v prípade modelu Kia Stonic sme boli napriek vydarenému dizajnu najviac zvedaví na jazdné vlastnosti. V skratke môžeme konštatovať, že z hľadiska jazdného prejavu nezostala novinka nič dlžná svojmu vydarenému dizajnu. Prijemným prekvapením je suverénny až športovo odladený podvozok. Ten si na naše prekvapenie „potykal“ s dynamickým jazdným štýlom na zakrútených okresných cestách nášho regiónu. Skrátka, od podvozka je cítiť potrebnú dávku istoty a to za každých okolností. Z hľadiska lepšieho jazdného komfortu, najmä pri prejazdoch hrubých nerovností našich ciest, stojí možno za uváženie voľba menšieho priemeru kolies akým disponovalo testované vozidlo. To bolo v rámci najvyššej výbavy obuté na pneumatikách s priemerom 17 palcov.  Chybou ale rozhodne nebude ani voľba menšieho priemeru s väčším podielom gumy. Testovaný Stonic poháňala dnes už pomerne vzácna motorizácia ako zo starej školy. Práve zážihový atmosféricky 4-valec s objemom 1,4 litra môže byť z nášho pohľadu veľkou prednosťou novinky. Po motore s pomerne jednoduchou konštrukciou bez preplnenia z nášho pohľadu siahne predovšetkým konzervatívne orientovaná klientela. Jednoduchosť rozhodne nie je jedinou prednosťou testovanej pohonnej jednotky. Motor má veľmi kultivovaný prejav. Deklarovaný výkon 100 koní je podľa očakávania najviac cítiť vo vyšších sférach otáčkomera. Pocitovo solídnej jazdnej dynamike napomáha rozumne nastavené sprevodňovanie 6-st. manuálnej prevodovky. Inými slovami, táto kombinácia je vhodná nielen do mesta, ale pokojne aj na dlhšie presuny po diaľnici. Dôležité pritom je, že motor si za svoje služby nepýta ani veľa paliva. A čo terénne ambície? Slušná svetlosť podvozka v praxi postačuje rozhodne aj na viac, ako je len zdolávanie obrubníkov v mestskej premávke. Stonic preto pri rozvážnej jazde zvládne prekonať i nástrahy ľahšieho terénu a to aj bez pohonu kolies zadnej nápravy. Prejazdu cez terénne nerovnosti napomáha čiastočne softwérová náhrada uzávierky prednej nápravy.

 

A náš celkový dojem ?

 

Nová Kia Stonic triafa priamo do čierneho. Zaujímavý dizajn dokáže ponúknuť hneď dve tváre. Nami testované vozidlo s konzervatívnejším hnedým odtieňom pôsobí elegantne a decentne. Na druhej strane dokáže byť tá istá Kia Stonic vďaka farebnému prevedeniu s dvojitým lakovaním a kontrastnými doplnkami v interiéri tiež veľmi prenikavá a výrazná. Veľkou prednosťou je moderný interiér, ako aj veľmi dobré jazdné vlastnosti. Model Kia Stonic čaká z nášho pohľadu hviezdna budúcnosť. Veľmi rýchlo sa zaradí medzi najžiadanejšie modely s logom Kia. V Čadci si nový model Kia Stonic môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Kia v našom regióne, Kia Čadca – Doprava a služby K & T, s. r. o., kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Kia.

Testovací diár:

 

Model: Kia Stonic 1,4 D-CVVT Platinum
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 133
Pohotovostná hmotnosť: 1160-1253 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 172
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,6 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov:  6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9 / 100 km

 

Výbava                                                                                  Cena
Kia Stonic 1,4 D-CVVT Platinum (testovaný model)          od 17 590 €    
Kia Stonic 1,2 D-CVVT Silver                                            od 13 290 €

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: Autor

 

 

Hodnotiť článok: 
No votes yet