Peugeot 5008 – Rodina na prvom mieste

Modelová ofenzíva automobilky Peugeot pokračuje aj naďalej. Po veľmi úspešnom a žiadanom modeli Peugeot 3008, ktorý získal prestížne ocenenie Európske auto roku 2017, rozširuje SUV rodinu teraz aj väčší súrodenec Peugeot 5008. Druhá generácia modelu 5008 sa pretransformovala z priestranného MPV na rodinne zamerané SUV s možnosťou voľby 7-miestného interiéru. Novinku z portfólia značky Peugeot si je možné objednať už teraz. No prvé kusy sa na našich cestách reálne objavia až koncom leta. My sme vďaka spolupráci s čadčianskym zastúpením francúzskej značky mali možnosť túto horúcu novinku vyskúšať medzi vôbec prvými na domácej pôde. Nový Peugeot 5008 s výkonným turbodieslom 2,0 BlueHDi (150 koní), v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou a v špičkovej výbave Allure, nám na test zapožičala spoločnosť AUTOPROFIT, s.r.o., autorizovaný predajca vozidiel Peugeot v našom regióne.

Model Peugeot 5008 bol už od svojho predstavenia v roku 2009 koncipovaný ako automobil pre rodinu. Prvú generáciu možno považovať za typické MPV, alebo ak chcete rodinný minivan. Aktuálna druhá generácia má ale so svojim predchodcom spoločný prakticky už len názov. Peugeot v tomto prípade reaguje na aktuálne požiadavky trhu a neustále silnejúcim dopytom po crossoveroch, resp. vozidlách kategórie SUV. Ako sme už naznačili v úvode, nová generácia modelu 5008 prichádza do predaja ako SUV. Francúzi napriek tomu nepodcenili zásadnú vec. Tú predstavuje rodinný faktor spojený s variabilitou interiéru. V tomto smere sa pri  dnešných SUV hľadá pre novinku len ťažko adekvátna konkurencia. Novému modelu 5008 môžu dokonca variabilitu závidieť aj mnohé „čistokrvné“ MPV.

Ako technicky základ pre nový model poslúžila koncernová platforma s označením EMP2. Na nej sú postavené i ďalšie úspešné modely, ako je napr. Peugeot 308, resp. Peugeot 3008. Práve s druhým spomínaným SUV zdieľa aktuálna novinka mnoho spoločných prvkov. Úplne v jednoduchosti by sme mohli povedať, že model 5008 je predĺženým derivátom modelu 3008. Avšak podstatných rozdielov je tu hneď niekoľko. Na našom trhu je nový model dostupný hneď v štyroch verziách, resp. výbavách. Zaujímavá a pestrá je i skladba motorov. Najdostupnejší variant celého modelového radu predstavuje prepĺňaná benzínová motorizácia 1,2 PureTech 130, s výkonom 130 koní. Pre danú pohonnú jednotku je k dispozícii buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, resp. automat s rovnakým počtom stupňov. Zážihovou špičkou je verzia 1,6 THP 165 (165 koní), dodávaná výhradne so 6-st. automatickou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty má Peugeot v ponuke základný turbodiesel 1,6 BlueHdi 100 (100 koní), dostupný s 5-st. manuálnou prevodovkou. Totožná motorizácia je v ponuke aj vo výkonnejšej verzii, ako1,6 BlueHDi 120 (120 koní). V tomto prípade sa kombinuje so 6-st. manuálnou, resp. 6-st. automatickou prevodovkou. Ešte výkonnejšiu vznetovú alternatívu predstavuje nami testovaná motorizácia 2,0 BlueHdi 150 (150 koní), dostupná výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Výkonovým vrcholom celého modelového radu je špičková verzia v podobe modelu Peugeot 5008 GT. Poháňa ju výhradne najvýkonnejší motor v ponuke, konkrétne turbodiesel 2,0 BlueHdi 180 (180 koní), so 6-st. automatickou prevodovkou. Pre úplnosť dodajme, že podobne ako model 3008 je i nový Peugeot 5008 momentálne v ponuke len s pohonom predných kolies. So „štvorkolkou“ sa počíta v roku 2020, kedy príde do predaja Plug In Hybridná verzia. Pre tých, ktorí sa z času na čas vyberú aj mimo spevnené cesty, má Peugeot v ponuke náhradu, v podobe už osvedčenej elektronickej kontroly trakcie s názvom Grip control. Francúzi si na vývoji spomínaného trakčného systému dali mimoriadne záležať. Nakoniec nie je žiadnym tajomstvom, že Peugeot vyhral s pohonom jednej nápravy už dva krát po sebe náročnú Rally Dakar!

 

Čo možno v bežnej praxi očakávať od nového modelu Peugeot 5008?

 

Vzhľad a rozmery – Výrazný dizajn púta pozornosť

Automobilka Peugeot dizajnovým smerovaním svojich nových modelov rozhodne triafa klinec po hlavičke. Najlepším dôkazom toho bol mimoriadny záujem náhodných okoloidúcich o naše vozidlo počas testovacích dní. Dizajn prednej časti kopíruje spomínaného menšieho súrodenca, teda model 3008. Offroadový charakter vyzdvihuje pomerne vysoká línia prednej kapoty, ako aj masívny nárazník. Medzi dizajnovo najvýraznejšie časti patrí originálna šachovnicová mriežka chladiča. Za zmienku rozhodne stoja aj predné svetlomety s členitým, ale zároveň elegantným dizajnom. Najmarkantnejší rozdiel v porovnaní s modelom 3008 je podľa očakávania badateľný pri pohľade z profilu. Výrazne kolmejšia zadná časť je dizajnovo prispôsobená 7 miestnej konfigurácii. Veľmi originálne je v tomto smere tvarovaný zadný stĺpik karosérie. Zaujala nás tiež pomerne veľkorysá plocha presklenia zadnej časti kabíny. Tá je zárukou solídneho výhľadu aj pre cestujúcich v treťom rade. S nápaditosťou sa pri dizajne nešetrilo ani vzadu. Výrazne pôsobia predovšetkým koncové svetlá s originálnym svetelným podpisom v štýle levích pazúrov. Opticky sú vzájomne prepojené efektným čiernym dekórom. Celkové proporcie SUV ešte viac zvýrazňuje oplastovanie karosérie po jej celom obvode. Za svoj vzhľad si Peugeot 5008 rozhodne zaslúži obdiv. Z hľadiska celkových rozmerov sme si pri novinke podľa očakávania neodpustili priame porovnanie s menším súrodencom. Po premietnutí do reči čísel konštatujeme, že nový Peugeot 5008 meria 4641 mm (+194 mm v porovnaní s modelom 3008), šírka dosahuje 1844 mm (+3 mm), výška atakuje 1640 mm (+16 mm) a rázvor náprav má hodnotu až 2840 mm (+165 mm). Veľký tromf nového modelu predstavuje nadpriemerný batožinový priestor. V základnom usporiadaní v 5-miestnej konfigurácii pojme kufor až 780 litrov. V našom prípade s príplatkovým 3. radom sedadiel na palube, táto hodnota dosahuje i tak neuveriteľných 702 litrov. Maximálna prepravná kapacita so sklopeným druhým, resp. tretím radom sedadiel dosahuje až 1862 litrov, resp. 1940 litrov. Táto hodnota opäť závisí od toho, či vozidlo má, resp. nemá príplatkový tretí rad sedadiel. Z praktickej stránky poteší optimálne rovná ložná plocha, ako aj intuitívna manipulácia so sedačkami. Na rozdiel od modelu 3008, v tomto prípade ale nie je možné sedadlá efektne „odpáliť“ potiahnutím za páčku v batožinovom priestore. Každé zvlášť je potrebné sklopiť jednoduchým úkonom prostredníctvom na to určeného tiahla. So zaujímavých parametrov vypichnime tiež možnosť prepravy predmetov s dĺžkou až 3,2 metra. To je možné v prípade, že sa sklopí aj sedadlo spolujazdca. Potešujúce je i to, že určitý batožinový priestor ostáva k dispozícii aj pri plnom obsadení 7 pasažiermi. Jednou z hlavných výhod modelu 5008 je rozhodne jednoduchá demontáž sedadiel v treťom rade. Každé z nich váži len 11 kg. V prípade potreby ich tak dokážu z auta vybrať i zástupkyne nežnejšieho pohlavia. Z užitočných riešení sa nám páči taktiež možnosť prekrytia zadného nárazníka podložkou batožinového priestoru. Toto riešenie spríjemňuje napr. prezúvanie sa pri aktivitách v prírode. V neposlednom rade spomeňme, že nami testované vozidlo disponovalo tiež elektronickým otváraním batožinového priestoru s funkciou podkopnutia pod nárazník.

 

Interiér a výbava – kabína s prémiovým nádychom

Podľa našich očakávaní vychádza stvárnenie interiéru nového modelu 5008 z modelu 3008. Aj v tomto prípade preto očakávajte prekrásne stvárnenie interiéru, solídne materiály, či ich špičkové dielenské opracovanie. Takáto kombinácia ako celok navodzuje priam prémiovú atmosféru. Pre nové modely značky Peugeot je príznačná koncepcia interiéru s názvom i-cockpit. Aktuálna druhá generácia i-cockpit zaznamenala citeľný progres. Principiálne stále platí,  že vodič sa pozerá na prístrojový panel ponad volant. Práve malý volant je dušou usporiadania i-cockpit. Aj napriek atypickému tvarovaniu volant padne optimálne do rúk. Manévrovanie s ním je potom v praxi skutočnou radosťou. Zorné pole v priestore nad volantom vypĺňa vyššie umiestnený prístrojový panel. Aj v prípade modelu 5008 ho už v základe tvorí plne digitálny displej s priemerom 12,3 palca. Atraktívna grafika rozhrania pôsobí prirodzene. S čitateľnosťou údajov, ako aj s ich zobrazením sme nemali problém za žiadnych svetelných podmienok. Zaujímavosťou je, že prístrojový panel ponúka hneď päť režimov zobrazenia údajov. A to od minimalistického, vhodného na nočnú jazdu, cez zobrazenie tradičných budíkov, až po premietanie navigácie, resp. personalizované nastavenie zobrazovaných údajov. V centrálnej časti palubnej dosky je situovaný displej multimediálneho rozhrania. Konkrétne ide o 8 palcovú dotykovú obrazovku. Jej hlavné funkcie vrátane klimatizácie, autorádia, navigácie, či nastavení vozidla, je možné prepínať prostredníctvom efektných klavírnych tlačidiel v priestore pod obrazovkou. V širokej škále konfigurácií nechýba ani možnosť prednastaviť náladovú atmosféru podsvietenia prístrojov. Okrem relaxačného rozhrania je možne zvoliť i dynamický profil s názvom Boost. Príjemnú atmosféru na palube dotvára možnosť osvieženia vzduchu v interiéri prostredníctvom niektorej z troch dostupných vôni. K posedu za volantom nemáme vďaka veľkoryso dimenzovaným pohodlným sedačkám žiadne výhrady. V našom prípade disponovali dokonca aj masážnou funkciou. Rodinne orientovaných záujemcov bude bezpochyby zaujímať predovšetkým priestor v zadnej časti kabíny. Druhý rad ponúka rovnako nadštandardné priestorové pomery. Výhodou modelu 5008 sú tri rovnako veľké, samotné sedadlá ktoré je možne nezávislé od seba polohovať a posúvať. Príplatkový tretí rad sedadiel (v cene 750 EUR), je podobne ako u väčšiny konkurentov vhodný primárne na prepravu detí, resp. menej urastených pasažierov. Nami testovaný Peugeot 5008 vo výbave Allure a s ďalšími výbavovými prvkami v opcii disponoval prakticky všetkým, čo vám príde na um. Za všetky prvky spomeňme: parkovací asistent, panoramatický kamerový pohľad na vozidlo z vtačej perspektívy, cúvaciu kameru, bezkľúčovy prístup a štartovanie, Grip Control, Full LED svetlomety, panoramatické strešne okno, prémiové audio Focal s 10 reproduktormi a mnoho iného.  

 

 

Jazda – jazdí rovnako dobre ako vyzerá

Po našej nedávnej skúsenosti s modelom Peugeot 3008, sme presvedčivé jazdné zážitky očakávali aj od jeho väčšieho súrodenca. Naše očakávania sa naplnili. Kľúčovým prvkom vyspelých jazdných vlastností je z nášho pohľadu vyspelý podvozok. Ten dokáže s prehľadom a suverénne filtrovať nerovnosti, no zároveň sa oň možno oprieť aj pri dynamickej jazde. Vzhľadom nato, že nový Peugeot 5008 je už pomerne veľké SUV, je príjemným prekvapením fakt, s akou ochotou sa toto vozidlo vrhá do zákrut. Dynamický dojem ešte viac umocňuje vyššie spomínaný i-cockpit s malým volantom. Možno aj práve preto sme väčšinu testovacieho času po spevnenom povrchu jazdili s aktivovaným režimom sport. Ten, okrem citeľne tuhšieho riadenia, sprostredkováva športovú atmosféru aj prostredníctvom zmeneného zvukového prejavu. Mimochodom, kabína a interiér sú za každých okolnosti špičkovo odhlučnené. Pod prednou kapotou testovaného modelu pracoval usvedčený turbodiesel 2,0 BlueHDi s výkonom 150 koní. Agregát je podľa očakávania prijemne kultivovaný a úsporný. Nám sa páčila aj jeho agilita. Motor ponúka dostatočnú porciu krútiaceho momentu už i pri nízkych otáčkach. V pásme nad 2000 otáčok za minutú citeľne ožíva. V našom prípade nám sedela aj kombinácia so 6-st. manuálnou prevodovkou. Ten, kto si vyslovene nepotrpí na komfort automatického radenia, preto nemá z nášho pohľadu žiaden dôvod premýšľať nad automatickým ústrojenstvom. Na rozdiel od prvého testu modelu 3008 sme sa rozhodli novinku preveriť aj mimo spevnených ciest. Určité sebavedomie pri pohybe v teréne dodáva okrem Grip Control tiež veľmi slušná svetlá výška na úrovni 236 mm. Elektronické zásahy funkcie Grip Control s 5 režimami jazdy, bolo jasne cítiť predovšetkým v pomerne strmom stúpaní po nestabilnom kamenistom povrchu. Na naše prekvapenie si novinka v režime blato bez problémov poradila aj v stúpaní v pomerne hlbokých koľajach s podmočeným povrchom. Na záver preto s uznaním konštatujeme, že vďaka Grip Control zvládol Peugeot 5008 v teréne viac ako sme od neho očakávali.

 

A náš celkový dojem ?
Nový Peugeot 5008 ponúka rozhodne zaujímavú alternatívu k menšiemu súrodencovi, ktorým je model 3008. Aj keď sú si oba modely vzájomne podobné, reálnych rozdielov je v skutočnosti podstatne viac, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Konštruktéri v prípade nového modelu 5008 mysleli v prvom rade na potreby viacčlennej rodiny. To sa naplno odzrkadľuje napr. pri variabilite interiéru. V Čadci si nový Peugeot 5008 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Peugeot v našom regióne, spoločnosti AUTOPROFIT, s.r.o., kde na vás čakajú i ďalšie modely značiek Peugeot a Škoda.

 

Technické parametre:

Model: Peugeot 5008 2,0 BlueHDi (150) Allure
Motor: Vznetový
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 370
Pohotovostná hmotnosť: 1656 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 207
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Prevodovka:  Manuálna
Počet stupňov:  6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu  4,6 – 4,8 l na 100 km
Výbava a cena
Peugeot 5008 1,2 PureTech (130) Access   od 21 790 €    
Peugeot 5008 2,0 BlueHDi (150) Allure         od 29 590 €

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: Autor

Hodnotiť článok: 
No votes yet