Kysučan, čo natočil klipy pre 4D, superstaristku a iných slovenských spevákov...

Ak máš dobrý nápad, chuť, záujem a nadšenie, vek nehrá absolútne žiadnu úlohu. Patrik Grečmal mal len 13 rokov, keď sa začal venovať grafike a tvorbe webových stránok. O niečo neskôr sa jeho vášňou stalo natáčanie videí. Dnes patrí k vyhľadávaným tvorcom videoklipov známych slovenských kapiel a protagonistov.
S audiovizuálnou tvorbou ste začali pomerne skoro. Už v trinástich rokoch ste sa venovali grafike a tvorbe webových stránok. Čo, resp. kto vás ku nim priviedol?
Nepriviedol ma k nim nikto. Bolo to v čase, kedy sa všetci moji kamaráti hrali počítačové hry. Nuž, ja som v tom už vtedy žiadny nevidel zmysel, tak som radšej skúšal niečo iné, čo ma bavilo omnoho viac. Až som si k tomu našiel určitý vzťah.
Ako si spomínate na tieto začiatky?
Moje jediné spomienky na túto dobu sú také, ako som cez celé sídlisko niesol svoj prvý počítač za 800 korún.
Počas strednej školy to bola videotvorba, ktorá si vás podmanila. Po natáčaní stužkových slávností a svadieb, ste sa dostal až k točeniu prvých videoklipov. Bol to prirodzený proces alebo vás niekto k tomu priviedol?
Bolo to skôr také prirodzenejšie. Viac menej som začal najskôr s kamarátmi, ktorých som poznal, že sa venujú hudbe. Potom si už všimli moje videoklipy aj iní ľudia, a postupom času sa ich natáčalo viac a viac.
Ako sa teda točia hudobné videá? Vy určujete čo a ako bude alebo len plníte požiadavky kapely/umelca?
Najskôr  sa pred natáčaním stretneme. Umelci mi dajú svoje podklady, ako si predstavujú videoklip, dodajú mi aj hotovú hudbu a ja im to už na základe ich požiadaviek spracujem do story boardu (obrázkový scénar), a následne im celý videoklip režírujem a natáčam.
Môžeme spomenúť, aj pre ktorých umelcov ste pracovali?
Zo začiatku som samozrejme pracoval s menej známymi umelcami. Napríklad ako Vrbik (Čadca), či Seky (Žilina). Postupom času, sa moje videá dostali aj ďalej, to boli už prvé spolupráce s DJ Kappom, Milanom Lieskovským, Čistychov, Mišo Biely, Pil C, Rytmus, Superstáristka Ivanna Bagová, Majk Spirit, Slipo, Hajtkovič a ďalší. Ohlasy na tieto videá boli nad moje očakávania. Niektoré sa dostali aj do Telerána či večerných správ na Markíze, iné sa zas stali slovenskými hitmi.
S kým sa vám najlepšie spolupracovalo?
Nemôžem povedať, že sa mi z niekým spolupracovalo zle. S každým je v podstate tá spolupráca úplne iná. Ale ak môžem podotknúť spolupráce, tak medzi najlepšie môžem zaradiť Milana Lieskovského a zoskupenie 4D.
Boli to ľudia, s ktorými sme natočili nejeden videoklip a celý postup práce prebiehal perfektne.
A s kým by ste chceli vy spolupracovať?
Nikdy som sa nejako nad tým nezamýšľal. Rád spolupracujem s kýmkoľvek. V tomto smere nemám vôbec vyhradené nejaké ciele, ktoré by som chcel dosiahnuť.
Ďalšou kapitolou vášho života sú reklamné spoty. Ten prvý bol o čom?
A ten, ktorý ste točili naposledy?

Prvotný reklamný spot bol na Navijáky na terénne autá. Bol to spot, ktorý sa natáčal postupne asi 3 mesiace. A z tých poslednejších to bola výroba laminátových vaní, reklamný spot pre Hotel a rôzne spoty pre značku Relleciga, ktorá vyrába plavky.
Najlepšia slovenská reklama je podľa vás........
Toto by som asi nezverejňoval, pretože vôbec slovenské reklamy nesledujem :))
Čo je základom dobrého reklamného spotu?
Vždy základ ako u všetkých videí je nápad. Môžeme chcieť odprezentovať čokoľvek, pokiaľ nie je ten správny nápad na video, tak sa to nikdy nepodarí. A čo sa dnes prezentuje najviac, sú virálne videá, kedy sa vo videách spravia nečakané zvraty a podobne - čo ľudí zaujme.
Poďme k leteckým záberom. Ako ste sa k nim dostali?
K leteckým záberom som sa dostal asi v roku 2013, kedy som natáčal prvé zábery hlavne z helikoptéry. Ale ako sa doba hýbala, tak prišli na trh bezpilotné drony, ktoré podstatne viac uľahčili prácu z vtáčej perspektívy. Samozrejme treba mať taktiež ale vykonané pilotné skúšky a dostávať povolenia k vzletom. Ale je to stále menej náročnejšie, ako organizácia helikoptéry.
Robíte to pre vlastné potešenie alebo ide o „zákazku“?
Predovšetkým to robím, pretože ma to baví, dostatočne ma to naplňuje. Je to v podstate spojené príjemne s užitočným. Ale taktiež  k tomu musím pristupovať aj ako ku práci.
Čo vás čaká v roku 2016?
Na rok 2016 mám naplánovaných zatiaľ viac ako 15 hudobných videoklipov a niekoľko reklamných spotov. Popri tom samozrejme budem pracovať aj na iných prácach. Ale hlavne chcem rok 2016 cestovať a spoznávať krajiny, ľudí, kultúry. Už som vlastne rok začal Alpami, či hlavným mestom Nórska - Oslo a následne spracovávam z toho krátke videá a jediným mojím očakávaním je, aby sa o to ľudia zaujímali a podporovali to.
Kajanková Silvia
Snímky: archív Patrik Grečmal

Hodnotiť článok: 
Average: 3.8 (4 votes)